Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(16)
Forma i typ
Książki
(16)
Publikacje naukowe
(8)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(6)
Proza
(3)
Dostępność
dostępne
(6)
tylko na miejscu
(6)
nieokreślona
(4)
Placówka
Wypożyczalnia MBP Zakopane
(5)
Mediateka
(1)
Czytelnia MBP Zakopane
(10)
Autor
Cioran Emil (1911-1995)
(5)
Kania Ireneusz (1940- )
(4)
Baran Bogdan (1952- )
(3)
Kunicka Anna
(2)
Le Goff Jacques (1924-2014)
(2)
Améry Jean (1912-1978)
(1)
Benjamin Walter (1892-1940)
(1)
Bieńczyk Marek (1956- )
(1)
Bąkowska Eligia (1907-1994)
(1)
Curley Edwin (1937- )
(1)
Danto Arthur Coleman (1924-2013)
(1)
Falski Maciej (1977- )
(1)
Hayek Friedrich August von (1899-1992)
(1)
Hegel Georg Wilhelm Friedrich (1770-1831)
(1)
Hobbes Thomas (1588-1679)
(1)
Janicka Barbara
(1)
Klenczon Wanda
(1)
Król Marcin (1944- )
(1)
Nowicki Światosław Florian (1947- )
(1)
Ricoeur Paul (1913-2005)
(1)
Szczubiałka Michał
(1)
Tocqueville Alexis de (1805-1859)
(1)
Tołstoj Lew (1828-1910)
(1)
Znamierowski Czesław (1888-1967)
(1)
Łuczkiewicz Grzegorz
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(6)
2010 - 2019
(6)
2000 - 2009
(4)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(9)
1945-1989
(7)
2001-
(4)
1801-1900
(2)
1601-1700
(1)
Kraj wydania
Polska
(16)
Język
polski
(16)
Przynależność kulturowa
Literatura niemiecka
(1)
Literatura rumuńska
(1)
Temat
Filozofia religii
(2)
Kultura
(2)
Samobójstwo
(2)
Sens życia
(2)
Śmierć
(2)
Średniowiecze
(2)
Absolut
(1)
Analiza i interpretacja
(1)
Antropologia filozoficzna
(1)
Benjamin, Walter (1892-1940)
(1)
Bóg
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Cierpienie
(1)
Cywilizacja
(1)
Demokracja
(1)
Dialektyka
(1)
Duch (filozofia)
(1)
Egzystencjalizm
(1)
Ekonomia
(1)
Estetyka
(1)
Filozofia polityczna
(1)
Filozofowie
(1)
Freud, Sigmund (1856-1939)
(1)
Hermeneutyka
(1)
Historia średniowieczna
(1)
Historiozofia
(1)
Indywidualizm (filozofia)
(1)
Intelektualiści
(1)
Kościół a państwo
(1)
Kultura umysłowa
(1)
Liberalizm
(1)
Literatura
(1)
Mediewistyka
(1)
Nuda
(1)
Państwo
(1)
Poznanie
(1)
Prawo
(1)
Prawodawstwo
(1)
Psychoanaliza
(1)
Religia
(1)
Rozum
(1)
Samowiedza
(1)
Scholastyka
(1)
Sprawiedliwość społeczna
(1)
Struktura społeczna
(1)
Sztuka
(1)
Uniwersytety
(1)
Ustrój polityczny
(1)
Ustrój społeczny
(1)
Utopia
(1)
Wolność
(1)
Władza państwowa
(1)
Świadomość
(1)
Życie
(1)
Temat: czas
1801-1900
(4)
1101-1200
(3)
1201-1300
(3)
1301-1400
(3)
1401-1500
(3)
1701-1800
(3)
1901-2000
(3)
1001-1100
(2)
201-300
(2)
301-400
(2)
401-500
(2)
501-600
(2)
601-700
(2)
701-800
(2)
801-900
(2)
901-1000
(2)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
101-200
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
2001-
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Europa
(2)
Niemcy
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Gatunek
Esej
(6)
Aforyzmy
(3)
Traktat
(3)
Antologia
(1)
Artykuł naukowy
(1)
Dzienniki
(1)
Miniatura literacka
(1)
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
Szkice literackie rosyjskie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(8)
Historia
(5)
Kultura i sztuka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
16 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Autorem tej książki jest Jean Améry (właśc. Hans Mayer, 1912–1978),belgijski pisarz urodzony w wiedeńskiej rodzinie żydowskiej. Od 1938 roku żył w Belgii, więziony w czasie wojny w nazistowskich obozach koncentracyjnych, m.in. w Auschwitz. Jako pisarz stał się znany w latach 60. XX wieku, kiedy wrócił do wojennych wspomnień i rozliczeń. Niniejszy esej o samobójstwie z 1976 roku ściśle wiąże się z wcześniejszą o kilka lat książką O starzeniu się,ponieważ oba te dzieła podejmują temat ostatecznych, można rzec, „finalnych” faz ludzkiego życia, choć oczywiście samobójstwo nie musi być wynikiem kryzysu na tle starzenia się czy starości. W niniejszym eseju Améry z fenomenologiczną precyzją bada nieuchwytne dla nauki wewnętrzne stany kogoś zbliżającego się do progu dobrowolnej śmierci. Broni zarazem prawa człowieka do odebrania sobie życia, do aktu, który społeczna i religijna tradycja zazwyczaj potępia jako sprzeczny z naturą i grzeszny, widząc w nim skutek domniemanych zaburzeń psychicznych samobójcy. Tymczasem taką reakcję na diagnozę własnej sytuacji egzystencjalnej powinno się uznać za przywilej człowieka, zrozumieć ją i uszanować. Przejmujące, podobnie jak w O starzeniu się, rozważania Améry’ego ważą tym więcej, że dwa lata po publikacji tej książki o samobójstwie autor sam je popełnił.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Mediateka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 179 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia MBP Zakopane
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 82(091) (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dywagacje pochodzą prawdopodobnie z lat 1945-1946. Ich rumuński tytuł Razne sugeruje swoim słowiańskim pochodzeniem „różności”, „rozmaitości”, różnorodne wątki. Tematyka jest klasycznie „cioranowska”: nuda, ból, smutek, ludzka ułomność, iluzje wiary – bezsens, a zarazem urok życia, jedno i drugie ukazane w na poły poetyckiej, aforystycznej formie („ostatnia tęsknota: pójść na dno razem ze słońcem”); heroizm: „zdrowie to brak jakiejkolwiek wiary i świadomość nieodwracalnego”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia MBP Zakopane
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-4 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Sześć obszernych esejów tego tomu daje wyraz wszystkiemu, z czego Cioran jest znany. Polityczny sarkazm jest niewątpliwie gorzkim echem młodzieńczej fascynacji i rozczarowania faszyzmem. Mizantropia i ironia biorą tu na warsztat fazę historii politycznej z komunizmem i tradycyjną utopią.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia MBP Zakopane
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Nieufność do słów, kultury i Boga każe autorowi marzyć o przedsłownym „raju otępienia”, o świecie „radosnego osłupienia”. Są to więc tyleż sylogizmy goryczy, zgorzknienia, co zachwytu. Nie służą do wywodzenia, lecz do zestawiania jak w przesłankach sylogizmu, bo zdaniem autora filozof nie ma dyskutować świata, lecz go wyrażać.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia MBP Zakopane
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-84 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: La chute dans le temps.
Mieliśmy w sobie szaleńca, ale mędrzec go przepędził. Wraz z nim odeszło to, co posiadaliśmy najcenniejszego, dzięki czemu akceptowaliśmy pozory bez konieczności czynienia na każdym kroku tak dla nich zgubnych rozróżnień między rzeczywistością a iluzją. Póki ów szaleniec był z nami, nie musieliśmy się niczego obawiać – ani my, ani pozory, które – cud to nieustający! – na naszych oczach przeistaczały się w rzeczy. Z jego zniknięciem degradują się one i na powrót popadają w swoją pierwotna nędzę. On przydawał pikanterii życiu, był życiem. Teraz żadnego zainteresowania, żadnego punku oparcia. Prawdziwym obłędem jest brak szaleństwa.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia MBP Zakopane
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tyt. oryg.: Le mauvais démiurge.
Jest to książka o religii, a ściślej przeciw religii (chrześcijańskiej) i o (pocieszającej) możliwości samobójstwa. Hasło "Bóg umarł" jest dla Ciorana eufemizmem i w rzeczywistości oznacza: umarła religia, zwłaszcza chrześcijańska, choć zachodzi podejrzenie demiurgicznej manipulacji już u początku świata.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia MBP Zakopane
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 2 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Niedawno zmarły Arthur C. Danto (1924–2013) należał do najbardziej znanych amerykańskich filozofów sztuki. Był wszechstronnym myślicielem, który początkowo, w latach 60. XX wieku, starał się z perspektywy filozofii analitycznej przyswoić Ameryce myśl „kontynentalną” (Nietzsche, Sartre). W latach 70. powrócił do dziedziny, od której zaczął w młodości (studiował malarstwo). W Czym jest sztuka, swojej ostatniej książce (2013), objaśnia sformułowaną przez siebie definicję sztuki jako „ucieleśnionego znaczenia”. Tą definicją chce objąć zarówno dzieła „mimetyczne”, jak i nieprzedstawiające. W celu historycznej ilustracji swego podejścia skupia się na kilku przykładach składających się na poszczególne rozdziały eseju: freski w Kaplicy Sykstyńskiej, Duchamp, Warhol, fotografia artystyczna. Te frapujące intelektualnie rozważania nazywa raczej filozofią sztuki niż estetyką, przy czym, trzeba dodać, jest to filozofia bardziej analityczna niż kontynentalna. Zgodnie ze współczesną tendencją w samej sztuce Danto nie uważa piękna za czynnik definiujący i pozostawia je sferze tradycyjnej estetyki. Jego definicja może być punktem wyjścia do dalszego namysłu, do zapytania na przykład, czy każde „ucieleśnione znaczenie” jest dziełem sztuki, czy artystyczne „ucieleśnienie” nie wyróżnia się czymś szczególnym. Już choćby dla takich myślowych wyzwań warto zajrzeć do tej książki, inspirującej i otwierającej nowe perspektywy na świat sztuki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia MBP Zakopane
Brak informacji o dostępności: sygn. 7.01 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia MBP Zakopane
Brak informacji o dostępności: sygn. 33 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770–1831), jeden z kilku najsłynniejszych niemieckich filozofów nowożytnych, niewątpliwie górujący nad nimi trudnością swoich dzieł, "Fenomenologią ducha" (1807) zaczyna swoją właściwą drogę filozoficzną. Zamysłem tego stosunkowo wczesnego dzieła jest przygotowanie do poznania naukowego, lecz przygotowanie to wiedzie drogą badania spekulatywnego, z dala od psychologii, a także, zdaniem Hegla, z dala od rozważań „abstrakcyjnych”. Przedmiotem badania jest „duch” w jego wędrówce do siebie. Marszrutę wyznaczają stacje poszczególnych postaci ducha opisane w ośmiu rozdziałach. Droga ducha nie jest oczywiście czasowa ani historyczna, lecz ma postać fenomenologicznych „odsłon”. W pierwszej odsłonie duch występuje jako świadomość (postrzeganie, intelekt), potem jako samowiedza, rozum (badanie przyrody), jako kultura, moralność, sumienie, jako religia. Przygodami „ducha” w "Fenomenologii" rządzi duch dialektyki: rozpoznania siebie przez poznanie tego, co stoi naprzeciw, przedmiotu, i przyswojenie go sobie, upodmiotowienie. Całość wieńczy wiedza absolutna, której Hegel poświęca ostatni, dość krótki rozdział, a tłumacz większość swoich objaśniających przypisów, ponieważ jest to rozdział kluczowy, w którym duch dociera do „absolutu”. Enigmatyczny absolut, o którym Hegel mówi niewiele, a który wykracza poza fenomenologiczną drogę ducha, stał się wyzwaniem dla historyków filozofii i jej interpretatorów – heglistów, neoheglistów, postheglistów, antyheglistów…
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia MBP Zakopane
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 16 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ten traktat należy do klasyki filozofii politycznej i do pierwszych nowożytnych wypowiedzi w dyskusji o umowie społecznej. Powstał w latach czterdziestych XVII wieku, a więc w czasach dla angielskiego autora Thomasa Hobbesa (1588-1679) burzliwych politycznie. Jako rojalista, pisał on go na emigracji w Paryżu, ponieważ w Anglii toczyła się wówczas wojna domowa, monarchia upadła, na dwie dekady nastała republika, a król został stracony w 1649 roku, dwa lata przed ukazaniem się "Lewiatana" (1651). To polityczne tło jest pewnym memento dla książki, może nieco ironicznym, ponieważ optuje ona za dokładnie przeciwnym porządkiem rzeczy: za władzą suwerena, najlepiej monarchy, powołanego drogą umowy ludzi zagrożonych "wojną wszystkich ze wszystkimi", czyli walką o byt jednego człowieka-wilka z innym. Wojną, dodajmy, permanentnie pozycyjną, ponieważ każdy człowiek jest zdaniem Hobbesa na tyle silny, by pokonać innego samodzielnie lub w zawieranych sojuszach. Samoograniczenie indywidualnej wolności na rzecz suwerena kończy tę wojnę - najskuteczniej w monarchii, najmniej skutecznie w demokracji i przy jakimkolwiek podziale władz. Do tych rozważań pod prąd późniejszej, dominującej narracji Hobbes dołącza w swoim dziele krytykę instytucji Kościoła (zarówno katolickiego, jak i innych) oraz klasycznej filozofii, co zaowocowało nie tylko zakazem publikacji "Lewiatana" w Anglii (1668), lecz także potępieniem, już pośmiertnym (1683) przez Uniwersytet Oksfordzki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia MBP Zakopane
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 32 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: L'Europe est-elle née au moyen age. Książka dedykowana Bronisławowi Geremkowi.
Le Goff przez całe swoje życie badacza niestrudzenie zwalczał rozpowszechniony pogląd o „ciemnym” średniowieczu. Znajdował w nim twórczego, mimo ówczesnych ograniczeń, ducha we wszystkich dziedzinach, „renesans” avant la lettre, który w znacznej mierze ukształtował późniejsze epoki. Uważał, że „z całego dziedzictwa współtworzącego dzisiejszą i przyszłą Europę dziedzictwo średniowiecza jest najważniejsze”. To w średniowieczu powstała pierwsza „europejska unia” Karolingów przełamująca wcześniejszą jedność kultury śródziemnomorskiej, to wtedy zaczęły się krystalizować dzisiejsze narody i państwa, a zarazem podziały na Zachód i Wschód, Północ i Południe. Wtedy też narodził się uniwersytet, formacja, która do dziś pozostaje rdzeniem europejskiej kultury. A mimo doniosłości religii w ówczesnym społeczeństwie Europa, twierdził Le Goff, „narodziła się przed chrystianizacją i trwa po odwrocie chrześcijaństwa”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia MBP Zakopane
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 94 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Intelektualiści w średniowieczu / Jacques Le Goff ; przełożyła Eligia Bąkowska. - Warszawa : Wydawnictwo Aletheia, 2023. - 320, [1] strona : faksymilia, ilustracje, portrety ; 21 cm.
Tytuł oryginału: Les intellectuels au Moyen Âge.
Tą dość wczesną (1957) książką Jacques Le Goff (1924–2014), francuski klasyk historii średniowiecza, wzbudził spore kontrowersje, zwłaszcza wśród historyków i filozofów chrześcijańskich. Dokonał tu – jak zwykle we frapujący sposób – opisu pewnej formacji społecznej, która narodziła się jego zdaniem w XII–XIII wieku wraz z rozwojem miast i podziału pracy. To intelektualiści, których trzeba wyraźnie odróżniać od szerszej kategorii inteligencji. Specyfiką tej jej podgrupy jest określony rodzaj pracy umysłowej: połączenie nauczania z badaniami, które dziś uznalibyśmy za naukowe, i z pracą nad metodyką nauczania. Naturalnym środowiskiem intelektualistów były korporacje uniwersyteckie, które zaczęły powstawać w XIII wieku. Rewolucyjna zmiana polegała na przeniesieniu życia umysłowego z klasztoru do miasta i na narodzinach nowej drogi do władzy – przez egzamin (edukację). Cały ów proces musiał powodować napięcia i konflikty, których dramatyczny przebieg ta opowieść o życiu średniowiecznych intelektualistów eksponuje od strony społecznej i personalnej – jak w przypadku tragicznego losu Abelarda. Jako myśliciele z natury rzeczy starali się oni wybić na niezależność, ale jako chrześcijanie podlegali zewnętrznym i wewnętrznym ograniczeniom: władzy kościelnej i własnych przekonań. Le Goff doprowadza swoją historię do czasów odrodzenia, gdy chrześcijańskiego intelektualistę zastąpił intelektualista o innej formacji: humanista.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia MBP Zakopane
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 94 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: De l'interprétation : essai sur Freud.
Paul Ricoeur (1913–2005), francuski filozof znany przede wszystkim z prac o języku i hermeneutyce, w tym tomie z lat sześćdziesiątych XX wieku poddaje interpretacji samego Freuda. Nie jest to książka o psychoanalizie, lecz rozprawa filozoficzna, która docieka, co to znaczy interpretować w psychoanalizie i na ile dyskurs Freuda jest spójny. Stawia antropologiczne pytanie, jakie nowe rozumienie człowieka wynika z jego badań i teorii. Wreszcie – rozważa rozumienie kultury przez Freuda w kontekście innych jej koncepcji. Dla autora analiza marzeń sennych jest badaniem pewnego języka stanowiącego model wszelkiego języka symbolicznego, a więc takiego, który z natury rzeczy wymaga interpretacji. Marzenie senne ma podwójne znaczenie: wyraża co innego, niż wypowiada. Esej o Freudzie okazuje się więc esejem hermeneutycznym, który w teorii Freuda poszukuje sensu interpretacji. Ricoeur zalicza Freuda (obok Marksa i Nietzschego) do tak zwanej przez siebie szkoły podejrzenia: interpretacja nie tyle odzyskuje sens, ile usuwa złudzenia. Dlatego psychoanaliza byłaby nie tyle nauką obserwacyjną, ile interpretacyjną, bardziej historią niż psychologią. Esej ten opiera się zarazem na podstawowej idei w myśleniu Ricoeura, na filozofii refleksji wyrażonej jego formułą „symbol daje do myślenia”: refleksja nie zatrzymuje się na Kartezjuszowym „ego cogito”, lecz poszukuje sensu samego „ego”: rozumienia siebie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia MBP Zakopane
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia MBP Zakopane
Brak informacji o dostępności: sygn. 32 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia MBP Zakopane
Brak informacji o dostępności: sygn. 821.161.1-4 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej